בשל הביקוש חסר התקדים לתארים בישראל, יש עליה מתמדת ברף הקבלה לרוב התארים. זה יוצר מצב שבו המועמדים נדרשים לציון גבוה יותר במבחן הפסיכומטרי.
במקביל, נפתחות אופציות נוספות ללימודים גבוהים בדמותן של מכללות פרטיות המציעות תארים רבים ברף קבלה נמוך יותר.
היות וכמעט כל הנבחנים בפסיכומטרי מגיעים למבחן לאחר הכנה (טובה או פחות) של כמה חודשים, יש צורך בשיפור מתמיד של המבחן כדי לשמור אותו מיוני ובעל תוקף.
במילים אחרות- ככל שהדרישה גוברת וההכנה למבחן טובה יותר- המבחן הופך לקשה יותר ותובעני כדי להמשיך ולסנן אנשים.
בנוסף, כדי להקשות על ההכנה למבחן, המרכז הארצי שומר את המבחן חסוי גם לאחר שכבר עבר מועד הבחינה. אין לתלמיד הממוצע דרך לדעת מה עומד לקרות במבחן הבא ומה ישתנה במבחן לעומת המבחנים הקודמים. לטובת המרכז הארצי יאמר שבחוברת ההרשמה למבחן (אותה תקבלו כשתקנו את ערכת ההרשמה) יש דוגמאות לשאלות והצעות מצויינות ונכונות מאד לגבי דרכי גישה לשאלות.
מצד שני, המידע הכללי אינו מספק- אנחנו מאמינים בתכנון לעומק של כל שאלה וניואנס בפרק ולכן
אנחנו נעזרים במקורות שונים כדי לחזות את השינויים והמגמות החדשות במבחן ומנסים להעביר את החדשות לתלמידים במהירות האפשרית ולעדכן את חומרי הלימוד בהתאם.
אין תחליף למדריך ותיק!
רק לאחר כמה שנים בתחום יש למדריך את הפרספקטיבה הנכונה על תכני המבחן השונים ועל שיטות העבודה הנכונות. לא כל מה שהיה נכון לפני שנתיים נכון גם היום ויש חשיבות אדירה לשליטה של המדריך בוריאציות האפשריות ובגישות שונות לאותה שאלה.
מכיוון שהמבחן הוא מבחן יחסי, מטרתנו היא לא רק לשפר את ההישגים של התלמידים בחומר הנלמד (איך לפתור את השאלה) אלא לשפר את ההישגים יותר משאר התלמידים שלומדים באותו רגע לאותה בחינה ממש.
הסוד הוא בהיכרות מעמיקה עם דרך החשיבה של התלמיד, הנטיות הטבעיות והפחדים שלו ובעיקר התאמת שיטות העבודה לתלמיד במקום לנסות ולשכנע את התלמיד ששיטה כזו או אחרת היא טובה יותר.
בנוסף, ליווי התלמיד בפתרון של פרקים שלמים ומבחנים שלמים תחת זמן מאפשר לנו ניתוח של התנהגותו תחת לחץ בזמן הבחינה עצמה ושיפור אדיר בבחינה האמיתית.
מורה בכיר ושותף בחברת "פסיכומטרי אחד
על אחד"
בעל תואר הנדסה ביו-רפואית מאוניברסיטת תל אביב.
מלמד פסיכומטרי מזה כחמש שנים ועוסק
בהוראה משנת 1998